WEGENBOUWERS Landelijk

 

De firma Knipscheer Infrastructuur uit Almere (en met vestigingen in Dronten, Emmeloord, Zeewolde, Lelystad, Heerenveen en Wezep) beschikt over twee kippers met kraan van MAN; beide auto's zijn TGS 8x4'en, maar toch zijn de auto's compleet verschillend van elkaar.

Links op de foto een MAN TGS 8x4 Tridem van 2013, zoals deze door MAN af-fabriek wordt geleverd. Een totaal-gewicht van 35ton is mogelijk (wettelijk) bij dit type, waarbij met eigen gewicht van ruim 16,5ton inclusief de Palfinger kraan een laadvermogen van een kleine 20 ton overblijft.

Rechts op de foto een MAN TGS 8x4 Tridem uit 2020 zoals deze door Wierda Voertuig Techniek (WVT) geleverd kan worden, de zogenaamde MAN TGS 8x4 WSM; deze baseert zich op de normale MAN TGS 8x4 (met twee voor- en twee achterassen) waarbij de 2e vooras door WVT naar achteren wordt geplaatst en de 4e as ook verder naar achteren gaat en gestuurd wordt gemaakt zodat nu een WideSpread Tridem ontstaat: In het geval van deze auto van Knipscheer op kenteken 43ton Wettelijk GVW bij een eigen gewicht van 21ton. De aslasten worden van as 1 en 2 worden pneumatisch gecompenseerd om het gewicht van de auto maximaal over de assen te kunnen uitnutten. De wielbasis van deze 8x4 is meer dan 100cm langer dan die van de fabrieks-Tridem.

 

 

De door Wierda Voertuig Techniek gebouwde TGS 8x4 met WideSpread Tridem. De tweezijdig-openende kipper van PN van deze auto is niet naar de zijkant kippend. De zijklep kan wel gebruikt wordt om makkelijker grote onderdelen te vervoeren.

 

 

 

 

Een zij-aanzicht waarbij de as-opstelling van de Knipscheer MAN TGS 8x4 WSM (WVT) goed zichtbaar is. Wierda heeft de tweede vooras van de auto verder naar achteren geplaatst (waardoor het een achteras wordt) en de tevens vierde as widespread- en stuurbaar gemaakt. De as 1 en 2 zijn voorzien van een pneumatische aslast-compensatie om te gewichtsverdeling van de auto optimaal te maken.

 

 

 

 


 

De met zeer veel aandacht opgebouwde MAN TGS 8x4-4 BL "fabrieks-tridem" van Knipscheer, bouwjaar 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.