WEGENBOUWERS Landelijk

BEDRIJVEN Flevoland

Ga naar MAN TGS 10x8 Ga naar MAN TGA 10x8 Ga naar MAN F2000 10x8

 

MAN TGS 10x8 kippers


 

Een primeur in 2015 bij Theo Pouw uit Utrecht: een MAN TGS 10x8 Wide Spread met MAN luchtgeveerde 7,5tons liftas. Door de plaatsing van de 7,5tons liftas met klein wiel ver naar achteren, dicht tegen het WS tandemstel aan, ontstaat een gewichtsverdeling van 10 / 10 / 7,5 / 11,5 / 11,5 , t.o.v. de normale 9 / 9 / 10 / 11,5 / 11,5 bij een "standaard" 10x8 WS. En door de liftas zover naar achteren te verplaatsen is er genoeg ruimte om de Euro 6 demper uit één geheel te laten bestaan, waar deze bij de meeste andere Euro 6 10x8'en is gedeeld in twee stukken. De kipper van deze nieuwe auto is ontwikkeld door Rhino Engineering, gebouwd door samenwerking van HSM en Theo Pouw. De kleppen van de kipper zijn niet meer van aluminium, maar van speciaal kunststof, wat een paar honderd kilo scheelt in het gewicht.

 


 

Nieuw in 2015 bij Stoter uit Kampen (Ov), deze Euro 6 MAN TGS 10x8 Wide Spread die door WVT is (om)gebouwd. Dit is de allereerste TGS 10x8 in Wide Spread uitvoering. De kipper is er een van Vossebelt, geïsoleerd en voorzien van asfaltsnip.

 


 

Nog een TGS 10x8 WideSpread van Stoter, de tweede. De auto is identiek opgebouwd met een geïsoleerde Vossebelt kipper met asfaltsnip.

 


 

 


 

Deze MAN TGS 10x8 WideSpread is sinds de lente van 2016 aan het werk voor Van Asselt uit Elspeet (Gld). Deze door WVT gebouwde vrachtwagen is voorzien van een Vossebelt kipper. Het gestuurde tandemstel achter zorgt voor een GVW van 50ton, een tonnetje meer dan bij de ongestuurde variant.

 


 

Westdijk uit Alphen a/d Rijn (tegenwoordig onderdeel van Van Grunsven Transport uit Uden) rijdt sinds 2017 ook met twee MAN TGS 10x8 WSG.

 


 

 


 

Van GMB Crienen uit Baarlo (Lim) is deze MAN TGS 10x8 WSG met kipper van HYVA.

 


 

Een MAN TGS 10x8 in Euro 6 uitvoering van B.K. Wit uit 't Zandt (Gr).

 


 

In 2016 heeft Cito uit Nederhorst den Berg (NH) er twee MAN TGS 10x8'en bijgekocht om de vloot aangedreven auto's weer wat verjonging te geven. Beide auto's zijn gelijk opgebouwd met een ongeïsoleerde kipper van HYVA.

 


 

TGS 10x8 van Cito.

 


 

Deze strakke nieuwe MAN TGS 10x8 is een door Wierda Voertuig Techniek omgebouwde auto die in 2015 volledig nieuw door De Ruiter uit Reduzum (Fr) is aangeschaft.

 


 

Deze auto was in 2014 een primeur: de allereerste (MAN) 10x8 in Euro6 uitvoering, gebouwd door Wierda Voertuigtechniek in Joure. Eigenaar Den Breejen uit Cruquius (NH) heeft hem in de kleuren en in samenspraak met Recycling en Overslag Schiedam (ROS) gekocht. De auto is anderhalf jaar na de ingebruikname nog steeds een unicum: omdat tijdens de bouw van deze auto er nog geen in twee delen gesplitste Euro6 demper beschikbaar was, heeft deze 10x8 als enige van de door WVT gebouwde Euro6 10x8'en (met uitzondering van de unieke Pouw 10x8) een ongedeelde demper. Het nadeel hiervan is dat deze demper veel ruimte inneemt en daardoor het chassis langer is uitgevallen dan bij de latere Euro6 10x8;en die wel een gedeelde demper hebben.

 


 

MAN TGS 10x8 van Jac. Barendregt uit Rhoon (ZH).

 


 

Twee Euro 6 TGS 10x8 heeft Sinke Groep uit Kruiningen (Zld) in gebruik genomen aan het begin van 2015. De auto's zijn identiek, beide uitgerust met kippers van HYVA.

 


 

Dit is de tweede van twee TGS 10x8'en van Sinke Groep.

 


 

MAN TGS 10x8 WSG van Dunnink uit Staphorst (Ov), bouwjaar 2016.

 


 

Deze TGS 10x8 in WideSpread (WVT) uitvoering is van Baetsen uit Veldhoven (NB). De auto is overgenomen van H.Verstappen uit Eersel. Bouwjaar 2009, in 2012 bij Baetsen gekomen.

 


 

Deze fris uitziende MAN TGS 10x8 is van C. Heuvelman en Zn uit Krimpen a/d IJssel (ZH). Vaste chauffeur van de auto, en tevens de reden van het haast perfecte uiterlijk van deze kipper, is Roel "de Poetser". Roel spendeerd vele vrije minuten (uren, dagen) om de 10x8 in nieuwstaat te houden, en het moet gezegd, dat lukt hem heel aardig. Strakker dan deze kipper kan haast niet, zeker niet bij een auto die daadwerkelijk gebruikt wordt. Puik werk Roel!

 


 

Deze MAN TGS 10x8 met Euro 6 motor van Bartels uit Moerstraten (NB) is een van de eerste in Nederland van dit nieuwe type. De ombouw naar 5-asser is bij Wierda in Joure gedaan.

 


 

Een TGS 10x8 van Kalkman uit Capelle a/d IJssel (ZH), bouwjaar 2015.

 


 

In 2015 werd de tweede, identieke TGS 10x8 bij Bartels afgeleverd.

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Graaf Transport uit Leidschendam (ZH), bouwjaar 2016.

 


 

Deze MAN TGS 10x8 van Bakx uit Roosendaal (NB) is in 2016 gebouwd bij WVT. De kipper komt van Ruizeveld.

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Gebr. v.d. Heiden uit Eemnes (Ut). Bouwjaar 2015 en deel van een tweeling, beide door Wierda Voertuig Techniek gebouwde 10x8'en.

 


 

Behoorlijk nieuw, deze 10x8 MAN TGS waarvan Gebr. v.d. Heiden er twee van heeft aangeschaft eind 2015. Beide auto's zijn voorzien van een door Jansen Hydrauliek opgebouwde HYVA kipper.

 


 

Een bij Maurer in Duitsland omgebouwde MAN TGS 10x8 uit 2010. Van dit type heeft Gebr. v.d. Heide er ook twee, waarvan dit de nieuwste is, met kipper van Gijsbertsen.

 


 

De oudste van de twee Maurer 10x8'en, bouwjaar 2009. Meest opvallende verschil met de auto uit 2010 is de Ruizeveld kipper.

 


 

Deze dikke 10x8 MAN TGS is er een van Janssen Grondverzet en Transport uit Maastricht. Janssen heeft twee van deze dikke jongens die uit het faillissement van Van Kaathoven uit Beek en Donk (NB) zijn gekomen. Allebei hebben de auto's een dikke AJK kipper.

 


 

De tweede van twee ex-Van Kaathoven TGS 10x8'en bij Janssen Maastricht.

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Hagen uit Weesp (NH), gebouwd in 2013 bij Wierda in Joure.

 


 

In 2015 is deze 10x8 TGS in Euro 6 bij Hagen in dienst gekomen.

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Wierda Voertuig Techniek, de bouwer van deze 5-assers. De auto was een voorraad auto en is later verkocht aan Eiland Transport uit Heerde (Gld).

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Ooms uit Avenhorn (NH). Eén van de weinige uitgevoerd met kleine wielen op de voorassen.

 


 

Een MAN TGS 10x8 WideSpread van DVJ (De Vries) uit Joure (Fr). De auto heeft een kipper van Kooijker.

 


 

De firma Loon op Zand uit Beinsdorp (NH) heeft een viertal (stand 2015) van deze MAN TGS 10x8'en, twee van dit soort, omgebouwd door Estepe en geleverd in 2009.....

 


 

.....en twee van deze, in 2014 geleverde en door Wierda Voertuig Techniek omgebouwde TGS 10x8'en.

 


 

Hier de tweede TGS 10x8 door Estepe gebouwd. Alle 4 de 10x8'en zijn uitvoerd met een forse HYVA kipper van rond de 25 kuub.

 


 

En hier de jongste van het stel, de tweede Wierda 10x8.

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Groenen Groep uit Veldhoven (NB). Een strakke, door Estepe uit Heesch omgebouwde 5-asser, bouwjaar 2011.

 


 

Bij Kaspers uit Stadskanaal (Gr) zijn begin 2017 twee ex-Millenaar MAN TGS 10x8'en in gebruik genomen. De twee auto's zijn bij Kaspers onder andere op grote wielen gezet.

 


 

De tweede ex-Millenaar MAN TGS 10x8, in 2017 bij Kaspers in dienst gekomen.

 


 

Deze MAN TGS 10x8 van Spaansen uit Winkel (NH) staat op de loswal van het bedrijf in de Amsterdamse haven. Spaansen heeft deze auto in mei 2014 gekregen, een ombouw van Wierda Voertuig Techniek uit Joure uitgevoerd met een lichte aluminium kipper die bij Spaansen zelf wordt gebouwd. Door deze alu kipper heeft de auto het voor een 10x8 extreem lichte eigen gewicht van 17,6 ton, wat bijna 32 ton laadvermogen opleverd.

 


 

MAN TGS 10x8 van Spaansen uit 2009.

 


 

Voor sommigen een bekende auto. Dit is "Shirley", de 10x8 van chauffeuze Martha die onder andere over haar belevenissen in de 34-BDB-6 een blog bijhoudt, "Geachte Shirley"

 


 

In 2015 zijn er ook een aantal TGS 10x8'en in Euro6 uitvoering bij Spaansen bijgekomen.

 


 

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Dirix uit Elsloo (Lim). Let op het dekzijl en isolatiematten, alles in het kader van gewichtsbesparing.

 


 

Deze door Estepe in Heesch (NB) omgebouwde MAN TGS 10x8 van C. de Veer uit Heesch is aan het werk bij Haaren (NB). De auto is eind 2011 in bezit gekomen van De Veer.

 


 

H. Verstappen uit Eersel (NB) rijdt met een vergelijkbare MAN TGS 10x8, die eveneens door Estepe van 8x8 naar 10x8 is omgebouwd. Hier zien we de auto tijdens grondwerkzaamheden in Haaren (NB).

 


 

Deze hadden we eerder op "Modder aan de Banden", de "nieuwe" MAN TGS 10x8 van Baetsen uit Veldhoven (NB). Dit is namelijk dezelfde auto als hierboven, eerder van Verstappen uit Eersel (NB), een bedrijf dat is overgenomen door Baetsen. Toen was deze door Estepe omgebouwde 10x8 nog donkerrood met beige, nu mooi Baetsen-blauw.

 


 

Aan het werk laat op de avond, deze TGS 10x8 van Soeting uit Joure (Fr).

 


 

Van bouwjaar 2012 is deze MAN TGS 10x8 van Van Aaken, nieuw gekocht en omgebouwd bij Estepe.

 


 

Een mooie MAN TGS 10x8 van Van Wijk uit Nieuwegein (Ut) die door de Duitse MAN-dealer Toni Maurer is omgebouwd.

 


 

Deze hele dikke MAN TGS 10x8 met Piet Ruizeveld kipper is van Martens en Van Oord uit Oosterhout (NB).

 


 

Deze MAN TGS 10x8 is van Visser uit Haastrecht (ZH).

 


 

Het tweelingbroertje van de andere TGS 10x8 van Visser. Zelfde model, zelfde HYVA-opbouw.

 


 

Een MAN TGS 10x8 van Gebr. de Jongh uit Rotterdam.

 


 

Deze gele MAN TGS 10x8 met AJK-kipper is van het failliete Zandhaas B.V. uit Utrecht geweest, nu eigendom van H. vd Wal Grondwerken uit Oirschot (NB). De auto heeft nog de Zandhaas-gele kleur.

 

 

MAN TGA 10x8 kippers


 

Deze MAN TGA 5-asser (10x8) is sinds 2008 in dienst bij De Ruiter uit Reduzum (Fr). De vrachtwagen is als 5-asser in Duitsland bij MAN zelf gebouwd (dus geen Wierda/WVT of Maurer ombouw) en heeft eerst een aantal jaren als demo-auto voor de importeur bij allerlei bedrijven gereden met een witte cabine en blauwe bak.

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Vlaar Transport uit Benningbroek (NH).

 


 

Hier zien we de enig overgebleven (van twee) 10x8 MAN TGA van Jac. de Olde uit Sint Jansklooster (Ov). De auto is sinds 2007 in dienst bij De Olde en is opgebouwd door Wierda Voertuig Techniek in Joure (Fr), op vergelijkbare manier als de MAN TGA 10x8 van De Ruiter uit Reduzum (Fr).

 


 

Deze ex-Verbeek MAN TGA 10x8 uit 2007 is tegenwoordig van Lodder uit Abbenbroek (ZH). De auto is in 2012 bij Lodder gekomen.

 


 

Deze MAN TGA 10x8 (WVT ombouw) is een van Boskalis. De auto is hiervoor van MNO-Vervat geweest.

 


 

Deze TGA 10x8 is van M. van Zanten uit Middelharnis (ZH), maar ook nog eigendom geweest van Jac. de Olde uit St Jansklooster.

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Van Wijk uit Nieuwegein (Ut). De auto is van bouwjaar 2007 en heeft nooit een andere eigenaar gehad.

 


 

De tweede van twee identieke TGA 10x8'en van Van Wijk Nieuwegein.

 


 

MAN TGA 10x8 van Gebr. Kalkman uit Capelle a/d IJssel (ZH), bouwjaar 2007.

 


 

Een heel bijzondere 10x8 TGA, deze auto van DVJ uit Joure (Fr). Dit is namelijk de eerste, en ook een van de weinige, door Wierda (WVT) in Joure naar Widespread Gestuurd omgebouwde TGA's. De auto heeft daardoor 50 ton GVW op kenteken en heeft uiteraard een kleinere draaicirkel dan de versie met starre achteras.

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Buko uit Beverwijk (NH), bouwjaar 2008.

 


 

Van J. Bos uit Moordrecht (ZH) is deze door Wierda Joure omgebouwde MAN TGA 10x8 uit 2007. De kipper is van Ruizeveld. Deze 10x8 heeft tot 2014 bij Bos gereden en is daarna vervangen door een nieuwe TGS 10x8 Euro 5.

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Oost uit Ouddorp (ZH). De auto is van bouwjaar 2007 en is in 2012 bij Oost gekomen. De kleur verraad al dat het een auto is geweest van Maasdam Transport uit Capelle a/d IJssel.

 


 

Een MAN TGA 10x8 uit 2007 van Van Es Zand & Grindhandel, Rotterdam. Deze auto is bij Maurer in Duitsland naar 5-asser omgebouwd.

 


 

Deze MAN TGA 10x8 van A. den Breeijen uit Cruquius (NH). De auto is voorzien van een ATM kipper.

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Zwammerdam Grond en Wegen, uit Bodegraven (ZH).

 


 

Gebr. Drijfhout uit Bedum (Gr) heeft in 2012 deze MAN TGA 10x8 containerauto gekocht. De auto is van bouwjaar 2005 en heeft eerst bij Spruijt in Nieuwersluis (Ut) gereden, waar de auto zijn gele cabine aan te danken heeft (de auto's van Drijfhout zijn normaal blauw / wit).

 


 

Een generatie nieuwer, deze MAN TGA 10x8 uit 2008 van Visser uit Haastrecht (ZH). Een vroege versie van de TGA 10x8, heeft deze auto volgens de RDW een max. toelaatbaar gewicht van 47ton, waarbij dit bij latere versies 49ton is geworden.

 


 

Een van de grote vijf-assers van J. Luyt uit Berkel en Rodenrijs (ZH), deze MAN TGA 10x8, een Maurer ombouw (?).

 


 

Van Den Engelsman uit Zoetermeer (ZH) is deze MAN TGA 10x8. De auto is voorzien van een HYVA kipper en is door Maurer in Duitsland naar 10x8 omgebouwd (?).

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Buko Beverwijk (NH).

 


 

Een MAN TGA 10x8 van Markus uit Amsterdam.

 

 

MAN F2000 10x8 kippers


 

Een MAN F2000 10x8 WSG uit 2003 eigendom van Van Es uit Rotterdam.

 


 

Een tweede F2000 10x8 van Van Es uit Rotterdam, bouwjaar 2000.

 


 

Een MAN F2000 10x8 van Visser uit Haastrecht (ZH), bouwjaar 2003.

 

 

 

 


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.