WEGENBOUWERS Landelijk

BEDRIJVEN Flevoland

  

Een primeur in 2015 bij Theo Pouw uit Utrecht: een MAN TGS 10x8 Wide Spread met MAN luchtgeveerde 7,5tons liftas. Door de plaatsing van de 7,5tons liftas met klein wiel ver naar achteren, dicht tegen het WS tandemstel aan, ontstaat een gewichtsverdeling van 10 / 10 / 7,5 / 11,5 / 11,5 , t.o.v. de normale 9 / 9 / 10 / 11,5 / 11,5 bij een "standaard" 10x8 WS. En door de liftas zover naar achteren te verplaatsen is er genoeg ruimte om de Euro 6 demper uit één geheel te laten bestaan, waar deze bij de meeste andere Euro 6 10x8'en is gedeeld in twee stukken. De kipper van deze nieuwe auto is ontwikkeld door Rhino Engineering, gebouwd door samenwerking van HSM en Theo Pouw. De kleppen van de kipper zijn niet meer van aluminium, maar van speciaal kunststof, wat een paar honderd kilo scheelt in het gewicht.

 

 

 

 

 


 

Vrijwel tegelijk met de MAN TGS 10x8 kreeg de Theo Pouw Groep de beschikking over deze primeur: een uit een 8x2 ontstane MAN TGS 10x2, uiteraard gebouwd/verbouwd bij Wierda in Joure. Bijzonder ook is de Rhino kipper die in plaats van 1 vooraan geplaatste kiepcylinder, 2 in het midden van de kipper geplaatste cylinders heeft.

 

 

 


 

Dit is de dikste kipper van Nederland: een eenmalig geproduceerd exmplaar onder de naam GINAF X6560-S. Een poging van GINAF en Theo Pouw om een 60-tons kipper op de weg te krijgen. De auto is omgebouwd van een GINAF X5450-S en is nu een 12x10. De auto heeft een tijdje op de weg gereden maar uiteindelijk vond de RDW het toch niet okay en kreeg de auto geen definitieve goedkeuring als LZV. De auto staat te koop, maar rijdt ondertussen nog wel op het eigen terrein van Pouw in Utrecht (9/2012).

 

 

 

 


 

Van deze GINAF X5450-S'en heeft Pouw er een heel aantal, allemaal gelijk aan elkaar met Gijsbertsen kuip-kipper.

 


 

 


 

 


 

Een kleine minderheid in het terreingeweld bij Theo Pouw vormen de X4446-TS GINAF'fen, zoals deze uit 2010 met kipper van HYVA.

 


 

En deze iets oudere met Gijsbertsen kipper.

 


 

Naast heel groot heeft Theo Pouw ook nog "gewoon groot", in de vorm van 10x8 en 10x4 kippers. In deze categorie valt zeker deze 10x4 GINAF X5250-TS. De auto heeft een HYVA kipper met asfaltklep wat hem uitermate geschikt maakt voor de wegenbouw.

 


 

 


 

Een uitzonderlijke GINAF van Theo Pouw is deze GINAF X5250-S 10x4 met HYVA kipper, in principe een door GINAF omgebouwde DAF CF 8x4. Van dit type zijn er in Nederland vrij weinig gemaakt.

 


 

Pouw nr. 66, een GINAF X5250-TS uit 2008.

 


 

Meer voor het transport van zand, grond en puin heeft Pouw deze 10x8 GINAF X5450-S. Auto nummer "155" is een van een aantal van dit type bij Pouw, allemaal met Gijsbertsen kipper.

 


 

Auto nummer 86 van Pouw in 2007 in de stad Groningen.

 

 


 

Pouw nr. 147, een GINAF X4243-TS in de kleuren van de KWS komt een lading puin brengen bij Van Ooijen in Woerden (Ut).

 


 

Sinds 2010 beschikt Pouw ook over een aantal Volvo FH440 10x4 kippers, waaronder deze met een Gijsbertsen opbouw.

 


 

Nog een Pouw Volvo 10x4, deze heeft echter een opbouw van HYVA

 


 

Sinds 2012 heeft Pouw deze Terberg FM2000-WDG rijden. De auto is opgebouwd volgens het oude WDG principe met twee voorassen en een widespread en gestuurd tandemstel achter.

 

 


 

Naast de FM2000-WDG's heeft Theo Pouw sinds 2012 ook twee van deze 5-asser bandlossers in dienst in de vorm van een tweetal Terberg FM2850-T's. De bandlosser opbouw is afkomstig van HYVA en is uitgevoerd met een kleppensysteem, in tegenstelling van die door Vossebelt worden geleverd, die nog een dekzeil hebben.

 

 


 

Dit is de tweede bandlosser Terberg FM2850-T van Theo Pouw, bij Asfalt Productie de Eem (APE) bij Eembrugge (Ut).

 

 

 


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.